PENGENALAN
Perkhidmatan ini melalui kaedah rujukan daripada Pegawai Perubatan di klinik-klinik dan wad-wad, Jabatan Pemulihan Perubatan dan Unit Hasi l & Taksiran Jabatan Kewangan. Perkhidmatan yang diberikan meliputi penilaian psikososial/sosioekonomi, perundingan kemudahan komuniti, intervensi krisis, dan rujukan ke sumber komuniti bagi bantuan praktikal.
JENIS PERKHIDMATAN
1) Perkhidmatan penilaian psikosoial/sosioekonomi untuk tujuan :
- Mengenalpasti dan membantu pesakit yang layak mendapatkan kemudahan sumber bantuan
- Mengenalpasti kesesuaian/keperluan sokongan emosi dan memberikan bantuan apabila pesakit/keluarga memerlukan bantuan.
- Penilaian sosioekonomi bagi kes-kes yang telah disaring awal oleh Unit Hasil dan Taksiran bagi pertimbangan pengurangan/pengecualian caj rawatan oleh pihak pengurusan.
2) Perkhidmatan bantuan praktikal dalam bentuk seperti :
- Rujukan kepada pelbagai sumber bantuan bagi pembiayaan kos rawatan/peralatan/ubat-ubatan
- Mengesan waris pesakit sebelum discaj hospital.
- Membantu proses keluar/masuk penginapan Rumah Perantaraan Flat Sri Labuan dan Ronald Mc Donald House HCTM.
- Membantu mendapat perlindungan bagi berkaitan perundangan seperti kes keganasan rumah tangga.
- Membantu mendapatkan penempatan bagi pesakit terdampar.
- Membantu keperluan kecemasan pesakit semasa rawatan.
- Rujukan kepada sumber bantuan bagi pesakit yang menghadapi masalah sarahidup atau kekurangan keperluan asas untuk hidup.
3) Perkhidmatan terapi sokongan emosi dan konsultasi :
- Kes keganasan rumahtangga
- Kes ibu tanpa nikah.
- Kes penganiayaan dan pengabaian kanak-kanak.
- Kes penyakit kronik yang bermasalah sosial.
- Kes rogol/liwat
- Kes-kes kurangupaya.
- Kes-kes keperluan informasi sumber dalam komuniti. – www.sumberkomuniti.ppukm.ukm.my
4) Perkhidmatan Rumah Perantaraan
- Menyediakan kemudahan tempat tinggal kepada pesakit dan pengiring pesakit yang datang dari luar Lembah Klang dan tiada saudara mara yang tinggal berhampiran HCTM.
- Menyediakan kemudahan penginapan bagi pesakit atau pengiring pesakit yang memerlukan rawatan jangkamasa panjang
- Membantu pesakit atau pengiring yang tidak berkemampuan untuk menyewakan penginapan di sekitar HCTM.
- Menyediakan penginapan untuk pesakit yang memerlukan rawatan berterusan tetapi tidak perlu tinggal di dalam wad.
5) Tabung Kebajikan Pesakit HCTM
- Membantu dan memastikan pesakit-pesakit yang kurang berkemampuan dapat menerima rawatan dan pemulihan di HCTM.
- Menyalurkan bantuan dan keperluan rawatan yang diperlukan oleh pesakit dalam kadar segera dengan tempoh kelulusan bantuan yang singkat.
- Memastikan keperluan rawatan disalurkan kepada golongan pesakit yang layak dan memerlukan melalui penilaian yang terancang.
- Maklumat lanjut sila ke halaman Tabung Kebajikan Pesakit HCTM
Pertanyaan lanjut mengenai perkhidmatan ini, sila hubungi Jabatan Kerja Sosial Perubatan ditalian 03-91457880/5761 atau layari lamanweb rasmi Jabatan Kerja Sosial Perubatan .